Heeft u een vraag of ervaart u een storing in uw systeem. Mogelijk kunnen onderstaande antwoorden en tips u helpen. Lukt het niet, neem dan even contact met ons op op telefoonnummer 0342-765000 of vul het contactformulier in. We nemen dan contact met u op.
Wifi-wachtwoord is veranderd of de router/modem is verwisseld. Als uw omvormer via Wifi communiceert met uw router, dan is het Wifi wachtwoord ook in uw omvormer ingesteld. Wanneer u verandert van router (bijvoorbeeld wanneer u van provider verandert), of wanneer u uw wachtwoord heeft aangepast, dan moet de omvormer meestal ook opnieuw worden ingesteld om te kunnen blijven communiceren. Klik hier om te lezen hoe u het wifi-wachtwoord opnieuw kan in te stellen.
Verhelpen van een verbroken communicatie
Om de verbroken communicatie te verhelpen, kan het helpen om uw omvormer te resetten. Hoe u dat doet, leest u hieronder. Wij werken meestal met omvormers van de merken SolarEdge of SMA. Voor beide merken, lichten we hieronder een stappenplan toe voor herstellen van de communicatie. Voor omvormers van merk SMA is een handleiding beschikbaar voor het herstellen van de communicatie. Deze vindt u op: https://www.sma-benelux.com/kenniscentrum/tech-tips-monitoring/communicatie-herstellen.html.
Schakel de AC (wisselstroom) kant uit. Dit doet u in de meterkast door de schakelaar van de groep zonnestroom naar beneden te schakelen of door de werkschakelaar bij de omvormer van 1 naar 0 te draaien (hendel of draaiknop)
Ga vervolgens naar de omvormer.
bij omvormer van merk SolarEdge:
Op het toestel zit aan de onderkant in het midden een schakelaar (een pinnetje) welke naar 1 wijst (het rood omcirkelde gedeelte op de foto). Zet deze op 0 om de omvormer uit te schakelen.
bij omvormer van merk SMA:
Aan de linker zijkant zit een draaiknop. Draai deze van 1 naar 0.
Wacht eventjes tot de omvormer uit is. Dit is het geval wanneer alle LEDs uit zijn en het scherm zwart (indien de omvormer een scherm heeft).
Zet vervolgens de schakelaar/draaiknop weer terug naar 1.
Tenslotte gaan we terug naar de meterkast of de werkschakelaar, waar we de groep weer inschakelen door de schakelaar omhoog te duwen of door de werkschakelaar weer naar 1 te draaien.
Als deze handelingen hebben gewerkt zal na ongeveer 15 minuten de communicatie weer terugkomen op het Solar Edge portaal. Mocht dit niet het geval zijn dan zou ook de router gereset kunnen worden. Dit kan door de stekker van de router uit het stopcontact te halen en deze na een halve minuut weer terug te stoppen.
Opnieuw instellen van het wifi-wachtwoord
Om het wifi-wachtwoord voor SMA opnieuw in te stellen, verwijzen we u graag naar deze instructievideo: https://youtu.be/Z7KbjsNZAS0
Om het wifi-wachtwoord voor SolarEdge opnieuw in te stellen, verwijzen we u graag naar deze instructievideo: https://youtu.be/jRYPMGNOJho Deze video is in het Engels, daarom staat hieronder ook in het Nederlands, kort, stapje voor stapje, wat u moet doen:
Voor de stappen hebt u nodig: een smartphone waarop de ‘MySolarEdge’ app is geïnstalleerd. Deze app is gratis te downloaden voor zowel iPhone als Android smartphones. Aan de zijkant van uw omvormer zit een QR code, deze moet zichtbaar zijn om gescand te kunnen worden.
Open de ‘MySolarEdge’ app en log in. Klik op de drie horizontale streepjes links bovenin. U krijgt dan het scherm, zoals hieronder helemaal links (afbeelding 1) staat:
Klik op ‘Omvormer communicatie’. Nu opent de app de camera op uw smartphone. Scan de QR code aan de zijkant van het toestel. Zie hieronder afbeelding 2:
De app vraagt u nu om de schakelaar onderaan het toestel (zie afbeelding 3) naar links, vanuit stand 1 naar stand P (zie afbeelding 4) te duwen en meteen weer los te laten
Als de omvormer geen bestaande verbinding heeft met een Wifi netwerk in uw huis, dan kunt u op de knop ‘Configureren’ klikken onderaan.
U kunt vervolgens het wifi netwerk kiezen en het wachtwoord invullen.
Klik op ‘verbind’, en vervolgens op ‘OK’ Na een paar seconden zou de verbinding weer in orde moeten zijn.
Storing: warmtepomp geeft geen verwarming
Indien de warmtepomp geen verwarming geeft, zijn er onderstaande mogelijkheden om het op te lossen.
Systeemdruk controleren en zonodig bijvullen. Zie hiervoor uw handleiding.
Resetten door de spanning eraf te halen. Dit kan door de automaat in de meterkast uit te zetten of de werkschakelaar op de buitenunit naar 0 te draaien. Na 1 minuut kan de automaat weer naar aangezet worden of de werkschakelaar weer naar 1
Lucht in de warmtepomp. De meeste warmtepompen beschikken over een automatische ontluchter bovenin/bovenop het binnendeel. Deze kunt u open draaien zodat het binnendeel zich kan ontluchten. Deze moet wel weer dichtgedraaid worden na ontluchting. De Techneco Elga beschikt niet over een automatische ontluchter. Hierbij zit deze in het binnendeel. Ontluchten kan als volgt:
De kap van de warmtepomp eraf halen.
Zit er bij de gele pijl een ventiel, er zit misschien een dopje op deze kunt u eraf halen. Wanneer u hier met een schroevendraaier of ander voorwerp op druk komt er lucht uit. Deze drukt u in totdat er water uitkomt, dan is hij ontlucht. Het is raadzaam om en doekje erbij te houden voor het geval er water uit komt.
Herhaal dit elk jaar voor het stookseizoen of wanneer er iets als bijvoorbeeld een radiator aanpassing is geweest waardoor het systeem open was.